Електромобілі. Епізод 1. Безпечна батарея чи прихована загроза?

Дуже страшне кіно 2.0

Бачили заголовки у ЗМІ, де електромобілі займаються, горять і вибухають? Уже думали над купівлею, але питання “Чи безпечна батарея?” не дає покою? А ще й наш, український контекст блекаутної зими 2022—2023, коли на колінцях роблені літієві чи готові автомобільні акуми, під’єднані до домашньої мережі без контролера і через неспіврозмірно потужний інвертор + неправильне використання цього чуда Франкенштейна і що ми отримали? Раптові загорання. Справді? Раптові?

Додають масла до літію і скептики своїм нагнітанням твердженнями: «У Toyota Prius струм (виділення наше) батареї становить 200 вольт, а у Ford Escape – 300 вольт. Якщо в системі виникне несправність або станеться інцидент, коли водій доторкнеться до кабелів акумулятора, це закінчиться погано (м’яко кажучи)». Інцидент, коли водій торкнеться кабелів акумулятора, що?.. Але зачекайте, зараз ми недосвідчений читач, зараз ми віримо.

І цілком логічно постає питання, невже батареї справді такі небезпечні? Коротко: і так, і ні. Далі в цій статті ми пояснимо детальніше що таке електромобіль, наскільки безпечна батарея та основні правила зарядки.

Що таке електромобіль і чим він відрізняється?

Електричні авто відрізняються від автівок з ДВЗ (двигун внутрішнього згорання — паливні мотори) в основному лише типом і способом живлення: тип — машина “їсть” електрику, а не паливо; спосіб — електрика, а не паливо рухає деталями двигуна і це тягне за собою зміни в моторі та батареї, яка накопичує і віддає електроенергію.

До речі, батарея — найдорожча частина електричок. Хочете електромобіль щоб економити на паливі? Тоді маєте усвідомити одну річ — дешевші «паливо» і ТО можуть обернутися коштовною заміною батареї. На це впливає вік авто та манера експлуатації — часті швидкі зарядки, агресивна їзда «педаль-в-підлогу», пошкоджена в ДТП батарея.

Але реальність така, що середньостатистична тривалість життя батареї значно перевищує час її експлуатації одним власником. Тобто машина змінить декількох водіїв перш ніж їй потрібно буде щось робити з батареєю. Щоб не купити чормет і не накосячити поки їздите — читайте наш гайд Епізод 3. Помста занедбаної батареї.

Повернімося до прихованої загрози. Батарея найчастіше складається з літій-іонних акумуляторів або літій-полімерних пакетів. Літій-іонні акумулятори мають різний вигляд, деякі нагадують звичайні побутові батарейки, інші блоки-цеглини.

батарея, літій іонний акумулятор, літій полімерний акумулятор

Їх між собою з’єднують (зварюють) в правильному порядку і вони стають цільною високовольтною батареєю. Такі акумулятори часом використовує Тесла. Інші електромобілі, наприклад, Нісан Ліф їздить на упакованих в блоки літій-полімерних пакетах, які складаються в модулі.

високовольтна батарея, електромобіль

І щоб контролювати цю Силу, процес заряду-розряду, стан акумулятора, до нього під’єднують BMS плату (Battery Management System — система керування батареєю). На неї навішали купу датчиків вимірювання струму, напруги, тиску, температури, вологості, які контролюють ситуацію 24/7.

BMS плата, Battery Management System, безпека батареї

А ще є піропатрон — це окрема система, яка спрацьовує при ДТП і відмикає батарею від решти її системи, щоб висока напруга не потрапила на кузов.

Тому говорити, що батареї непередбачувані і вкрай небезпечні — це дивно і пахне теорією змови, бо сучасні автівки начинені електронікою по вінця кузова. Машину з засобу пересування перетворили на ґаджет, який просто так не спалахне.

піропатрон, безпека батареї

Наскільки безпечна батарея?

Якою б не була природа «батарейки» — іонна чи полімерна — вона є потенційно запальною. За яких умов? Короткий і вичерпний перелік: фізичне пошкодження корпусу (оболонки) акумулятора; нагрівання до 45—60℃; перезаряд; заводський брак. В решті випадків батарея безпечна.

Що із цього можна випадково зробити вдома?

  • Фіз.пошкодження — можливе через серйозне ДТП або якщо досліднику всередині вас буде недостатньою відео на ютубі і він захоче вивчити батарею зблизька. Не робіть цього. Серйозно. Загасити це полум’я важко навіть пожежникам.
  • Нагрівання — так, при пожежі; в інших випадках антифриз (охолоджувальна рідина), що циркулює по контуру охолодження батареї не дозволить їй нагрітися (і замерзнути, до речі, теж — anti freeze).
  • Перезаряд — можливий лише у випадку виходу з ладу BMS плати, але тоді вона не дасть дозволу на заряд батареї. Або ж дасть, але машина буде «кидати помилку» — позначка на щитку приладів — і змусить вас їхати на СТО, де цю проблему вирішать. Якщо і цього не станеться, датчики температури всередині батареї обмежать або і зовсім заблокують зарядку. Або, як у FIAT 500e, запобіжні клапани дадуть надлишковому тиску в батареї вийти назовні. Достатньо запобіжників, вам не здається?
  • Заводський брак — пан або пропав, ніхто не застрахований від заводського браку чи людського фактору, але це статистично незначний відсоток, на який ми не можемо вплинути.

Але щоб заспокоїти вас згадаємо реальні випадки заводського браку: у листопаді 2020 і в серпні 2021 General Motors оголосили відкличну кампанію Chevrolet Bolt (2017-2019) через ризик займання батареї. І їх безкоштовно міняли на нові із 8-річною гарантією (або 160 000 км пробігу) та подовженим запасом ходу на 32км. Або нещодавно Tesla відкликали електромобілі Model 3 і Model Y через  можливу несправність піротехнічного відключення акумулятора (піропатрон батареї) у 26 автівках 2023 модельного року. І схоже на те, що дефект виявили до будь-яких інцидентів у покупців. Тобто виробники постійно насторожі.

Окремою потенційною небезпекою є некваліфіковані працівники: можна отримати будь-що — від неякісної (або відсутньої) діагностики до пошкодженої батареї. Тому звертайтеся тільки до сертифікованих СТО, наприклад, до Бош 112 Україна. Наші майстри працюють з електромобілями й гібридами, діагностують та вирішують проблеми із розумінням можливостей власника — якщо поломка дозволятиме, ми запропонуємо декілька способів рішення і власник вибере найбільш вигідний по вартості та гарантії.

Зарядні станції

Так, висока напруга великої потужности сама по собі небезпечна, як і бензинові двигуни, вогонь з конфорки і феєрверки. Але через потенційну небезпеку треба не відмовлятися від використання, а бути більш пильними — не заряджати пошкоджений акумулятор, бо зарядка справді може перегріти його, що призведе до пожежі. Також зарядний пристрій може вивести з ладу постійна пульсація напруги під час зарядки — і знову, привіт, перегрів. Якщо це станеться — машина припинить зарядку і кине помилку.

Як себе вберегти? Прочитати наш гайд по експлуатації електричок і заряджати машину лише на перевірених станціях, де є:

  • аварійні вимикачі;
  • захист від замикання на землю;
  • надавати перевагу захищеним від погоди (дощу, грози, прямого сонця) і вандалів станціям;
  • читати усі наліпки, таблички, qr-коди з правилами та засторогами;
  • раз у міжсезоння — комплексний огляд авто, під час якого зроблять і діагностику батареї;
  • реагувати на помилки на панелі прибору (навіть на ті, які самі «зникають»);
  • реагувати на зміну в максимальному пробігові авто, коли батарея різко почала менше тримати.
зарядна станція електромобіль, безпека батареї

Екологія і батарея: брудна і (не) безпечна?

Чим іще лякають непідготовлених читачів статті в інтернетах? Неекологічністю електричок, забрудненим середовищем. Нас страшать прогнозованою статистикою — до 2030 року масово почнуть виходити з ладу батареї електрокарів першої хвилі популярності, з 2010-х (ось, до речі, і наочний розрахунок тривалості життя батареї), і літій забруднить землю більше, ніж газ повітря. Похмурненько, виїжджаємо до світла.

Проблема утилізації літію справді висить астероїдним скупченням над екологічністю електричок, але увесь цей час — від перших прогнозів і донині — виробники та науковці працюють над цим. І окрім закопування в землю знайшли іще декілька варіантів утилізації:

  • повторне використання цілих акумуляторів;
  • повторне використання їхніх розділених елементів (як і в попередньому пункті — на сонячних панелях, вітряках, в побуті, освітлення вулиць, стадіонів, живлення міської електромережі);
  • переробка на складники — корпуси і мідні шини переробляються як звичайний кольоровий метал, а графіт, літій, нікель, калій і електроліт виводяться з елементів і використовують повторно.
сонячна панель, вітряк, переробка, утилізація, безпека батареї

Буквально нещодавно компанія з переробки літій-іонних акумуляторів Li-Cycle відкрила в Німеччині новий завод на додачу до тих чотирьох, що вже працюють в Північній Америці (потужність переробки 51 000 тонн матеріалів для літій-іонних акумуляторів на рік із можливістю розширення). Відділення Rochester Hub (заплановане відкриття наприкінці 2023) планує переробляти ще 35 тисяч тонн чорної маси на рік. Непогані числа, правда?

До слова, вчені з університету Мельбурна створили протонну батарею, основним ресурсом якої є вуглець — матеріал доступніший і дешевший, ніж літій, кобальт і ванадій. «Наразі команда Університету розпочинає дворічну дослідницьку співпрацю з італійським міжнародним постачальником автомобільних компонентів Eldor Corporation. Учені хочуть створити комерційний прототип цієї технології». І це лише одна із розробок, тому схоже на те, що від літію ми не помремо.

Смішне наостанок

Ну і повернімося до першого аргументу — водій випадково торкнеться провідників акумулятора. Проігноруємо те, що автор-скептик плутає струм і напругу, просто нагадаємо і зіставимо дві речі — розташування високовольтних кабелів (помаранчеві дроти) — спойлер! не в підлокітниках — зі сторінкою з підручника Основ Здоров’я за 5 клас — хлопчик на малюнку не торкається дротів голіруч, що дорослі теж мали б засвоїти дуже, дуже давно.

Гадаю, навіть якщо станеться гіпотетична настільки шалена ДТП, що провідники оголяться і попри всі датчики і запобіжники все одно залишаться під’єднаними, ПДР не повинні були витіснити з пам’яті водія елементарні правила поводження з об’єктами під напругою. Але якщо це і сталося, то саме в цьому не винен ні літій, ні Ілон Маск.

безпека батареї

Людство не бідкається і не розводить руками, а працює над варіантами утилізації та альтернативним живленням, поки автовиробники вдосконалюють електроніку, відслідковують дефекти, замінюють деталі і роблять батареї ще більш безпечними та екологічними.

Як кажуть на Галичині, нема біди. Або, як у нас на Бош Авто Сервіс 112 Україна, нехай буде з вами електрична Сила!

Електромобілі. Епізод 2. Атака клонів, або як вибрати електромобіль?

Електромобілі. Епізод 3. Як купити, заряджати, їздити і ремонтувати