Електромобілі. Епізод 3. Як купити, заряджати, їздити і ремонтувати
Вам бувало цікаво скільки ж коштує той електромобіль, як його купити, звідки приганяти, яка зарядка, як їздити? В цьому епізоді розбираємо тему з основних процесів і поступово заглиблюємося в деталі, які варто знати, якщо ви хочете кермувати електромобілем.
Грубо увесь ваш час з авто можна поділити на чотири етапи: купівля, експлуатація, догляд і ремонт.
Купівля
Якщо авто з салону, нове — ваш to do list короткий: обрати, сплатити, насолоджуватися, не забувати про регулярний технічний огляд (ТО), перейти до пункту «Експлуатація» цієї статті.
Якщо ж авто вживане, ви повинні бути більш пильними. За статистикою Укравтопрому, з січня по липень 2023 року українці придбали 12,6 тис. електромобілів, ще 3,5 тис. у липні. Найпопулярнішим новим електричним авто є VOLKSWAGEN ID.4, але про український топ машин ми вже розповідали. Старими, тобто вживаними є 86% куплених авто, тобто вони, швидше за все, потребують певного обслуговування або вже й ремонту. Ваше завдання — зрозуміти якого саме і оцінити чи він вам по кишені і до смаку. Як саме це зробити?
Сценарій 1: продає власник-водій
Якщо машину вам пропонує власник-водій, в нього є декілька причин продажу: ДТП, заміна на іншу машину, швидкі гроші. Швидше за все, він не приховує щось «велике» в останніх випадках, але в разі ДТП може приховувати.
Хто побачить ремонт?
Якщо машину робили в дилера чи на сертифікованих сервісах — їдете до них, подаєте запит і отримуєте повний звіт. В гаражах «У пана Степана» бази немає, тому сервісникам, які діагностуватимуть авто доведеться трохи пограти у Шерлока Голмса, а трохи у Авто-Вангу. Вони зможуть побачити ремонт з досвіду вже за дрібницями: подряпини на фішці, плями на болтах в місці контакту з тріскачкою чи воротком (інструменти для викручування і закручування болтів). Товщиномір покаже чи був кузов фарбований, шпакльований: як був, то був удар. Якщо власник це замовчав — ваш перший дзвіночок недовіри і причина скинути ціну.
Інший спосіб — просити, ні, вимагати зробити комп’ютерну діагностику. Ми не хочемо купити чормет (чорний метал — суміш металів) чи переплатити, чи просто взяти поломку, яку не зможемо обслужити. Так, діагностика найчастіше буде за ваш кошт, але це дрібниця в порівнянні з обслуговуванням поганого мотора чи купівлею нової батареї (шанси малі, але нащо жартувати?). Якщо діагностика виявить поломки, як правило, власник або скидає ціну рівну вартості ремонту, або ремонтує своїм коштом і ціна залишається повною.
Іще є така річ як VIN-код (Vehicle Identification Number — ідентифікаційний номер авто) — це комбінація з літер і цифр, яка розкаже про країну, назву виробника, опис автомобіля (модель, тип кузова, специфікація, трансмісія, двигун), рік випуску, завод, серійний номер, комплектацію тощо.
Він-код розташований найчастіше ззовні лобового скла (біля водія) або на стійці водійських дверей, рідше на дверному порозі, під кришкою капота ліворуч чи на якомусь зі «стаканів» під капотом (виступаючі з боків частини кузова, опора амортизатора).
Є спеціальні платні сервіси, які за він-кодом зможуть поганяти машину по базах і розповісти про неї більше і відвертіше, ніж продавець. Але часом навіть звичайне проґуґлювання він-коду може показати ДТП або інші історії машини. Радимо скористатися і цим.
Сценарій 2: продає перекуп
Якщо ж ваш продавець перекуп (людина, що займається купівлею-продажем), авто, можливо, більш полатане, а його поломки приховані або ремонтовані (і криво, якщо перекуп халтурив). Також, швидше за все, це авто пригнали з-за кордону, а найчастіше (завжди?) нам привозять биток (биті в ДТП), теж варто це розуміти.
Перекупам вигідно менше вкласти і більше отримати, тому не вірте його словам про перевіреність машини, про чергу покупців за вами, рокам його досвіду в продажах, а часом навіть просто харизмі торгаша (не плутати з чесними продавцями). Чітко тримайте в голові перелік тестів:
- Огляд машини в майстра на сервісі.
- Комп’ютерна діагностика.
- Пошук машини по він-коду.
А ще краще просто приїдьте на СТО і замовте комплекс передкупівельної діагностики — спеціалісти знають куди дивитися, а наші спеціалісти доступно, на пальцях пояснять всі поломки для водіїв будь-якого рівня підготовки.
Сценарій 3: продавець з-за кордону
Якщо ж ваш продавець з-за кордону і ви хочете напряму придбати машину — вам того не треба. Пригони з-за океану — це лотерея: може поталанити і ви отримаєте трішки підбите авто із рідною цілою батареєю і подушками безпеки, а може не бути ні батареї, ні подушок, ні безпеки. Що ж ви тоді купили? Корпус, коробку, фактично просто дорогу картинку. Довести обман буде важко, а довести машину до ладу — дорого. Тому наша вам порада, відмовтеся від цієї ідеї або візьміть посередником перевірену компанію, яка прижене вам машину під ключ.
Перший ремонт нового б/в авто
То як, наважилися купити трохи побите, трохи полатане, але те авто мрії, за яким себе бачите? Тоді підготуйтеся до обов’язкових витрат на перше ТО. Що точно потрібно замінити?
- фільтр салону,
- масло в редукторі,
- оглянути щільність охолоджувальної рідини,
- вміст води в гальмівній рідині (замінити за потреби).
А в деяких моделей є типові поломки. З нашого досвіду:
- у FIAT 500е після довгого плавання Атлантикою батарея через простій йде в глибокий розряд (потрібно її зняти, зарядити, замінити або долити антифриз);
- VOLKSWAGEN ID.4 після ДТП хочуть розблокування BMS-плати, інакше не поїдуть;
- CHEVROLET BOLT теж потребує зняття блокування з BMS-плати і подушок безпеки;
- TESLA MODEL 3 та MODEL Y після ДТП просять замінити їм піропатрон.
Експлуатація
Швидкі зарядні станції VS повільна домашня зарядка
Ви придбали електрокар, вітаємо! Тепер до вигоди на електрику (2,64 грн/кВт*год для побутових споживачів) ви отримаєте дилему зарядки:
- побутова мережа, розетка (дешево, повільно і безпечно, якщо електричний щиток в домі спроектований із заземленням),
- домашня зарядна станція (дорого, в 2-3 рази швидше і безпечно, якщо якісно встановити і дати заземлення),
- швидкі зарядні станції (дуже швидко, дуже дорожче, «недієтично» для батареї).
На пальцях: в розетці змінний струм, батарея їсть постійний. Щоб перетворити струм в постійний, на вході стоїть блок-перетворювач. Через те, що він перетворює струм, він тим часом його і обмежує («пропускає» до 3 кВт*год). Словом, це як лійка в пляшці — пристосовує потік води до ширини горловини пляшки і заливає воду (електрику) поступово, повільно і не “переливає” батарею.
Швидкі зарядки — це супер зручно, особливо в далеку дорогу, але дуже шкідливо, якщо часто ними користуватися. Їхня потужність 100—200 кВт постійного струму. Вони заряджають батарею напряму, тобто обходять блок-перетворювача. Так в батарею буквально «заливається» великий потік струму і нагріває її, а нагрів батареї — це потенційний кабум. Потенційний, але кабум.
Якщо в машині є добра система охолодження, батарея менше постраждає від цього нагріву. Якщо система охолодження поганенька, батарея швидко втрачатиме ємність. Хороше охолодження лише розтягне в часі знос батареї, яке вона отримає від зловживання швидкими зарядками. Тому, якщо знайдете спосіб залишати машину на повільній зарядці — батарея прослужить вам довше. Не знайдете і стоятимете на швидких — батарея так само швидко зноситься.
Чому не від 0% до 100%?
Часом водії питають, на скільки відсотків заряджатися? Хорошою звичкою буде правило 20–80%. Так батарея буде «плавати» в межі середнього заряду-розряду без стрибків і повільніше зношувати свою ємність. До речі, цю ж інструкцію варто застосовувати до телефонів.
Що станеться, якщо машина доїде аж до 0% чи зарядиться до 100%? Навіть на нулі машина продовжить їхати ще деякий час, але на це не треба розраховувати. 0% — це означає, що ви повинні доїжджати до зарядки, а не починати її шукати. І ще це означає, що ви провтикали. Не робіть так більше. Якщо ж машина постоїть в нулі декілька днів, може впасти в глибокий розряд, як той ж FIAT 500е. І тоді вже судилося вам везти її до СТО. Так, саме везти, НЕ тягнути на нейтралі, бо може згоріти силова електроніка.
Зарядка до 100% небажана і не рекомендована, але допустима. Вона значно менше травмує батарею, ніж 0%, але якщо ви з цим авто надовго, у ваших інтересах тримати його в кращих умовах. Плануєте далеку поїздку і треба витиснути з машини максимальний запас ходу ста відсотків? Сміливо робіть це, вона на це розрахована.
Зима і літо забирають у вас кілометри
Пора року теж впливає на експлуатацію авто. В спеку страждає батарея без охолодження, взимку — без підігріву. Не залишайте таке авто на холоді, краще в паркінгу, ще краще в гаражі. Влітку не рекомендовано заряджатися на швидких станціях і під сонцем.
Але навіть машини з охолодженням і підігрівом будуть просідати в максимальному запасі ходу літом і зимою через активну роботу кондиціонера та опалення. Найкращі результати батарея видаватиме в нехолодну-нежарку погоду осені, весни.
Коли прийде простій?
Якщо ви їдете у відпустку і змушені залишити машину стояти декілька тижнів чи місяць — не переживайте, хоч в батареї і є фактор саморозряду, машина не впаде за цей час в глибокий розряд. Цей ризик з’явиться лише через декілька місяців за умови, що батарея була заряджена до 80–100% (точніший час вам скаже кваліфікований автоелектрик при консультації).
Догляд
Що потрібно регулярно робити з електромобілем?
- ТО ходової (1р/10тис.км),
- заміна фільтра салону (1р/2 роки),
- заміна антифризу та гальмівної рідини (1р/2 роки),
- заміна оливи в редукторі (1р/30–50тис.км).
Міжсезонний огляд (осінь-зима, зима-весна):
- перевзування гуми,
- змащення всіх гумових ущільнень,
- заміна рідини омивача скла на зимову,
- перевірка стану 12-вольтової АКБ (акумуляторно-кислотна батарея — на ній працюють подушки безпеки, системи допомоги водієві, сигналізація, склоочисники — все, що не пов’язане з рухом).
Також потрібно бути уважним до звуків. Якщо ви почули нехарактерні звуки, тріскотіння, інші шуми — машину обов’язково до огляду.
Ремонт
Отже, вам не пощастило і ви набираєте номер СТО. Для початку, треба змиритися з витратами. Вартість деталей і роботи залежить від марки, моделі, року випуску, доступності деталей на ринку, складності роботи. Коротка формула для розуміння: чим дорожча машина, тим дорожче її обслуговувати. Звісно, ремонт можна здешевити б/в деталями (були у вжитку), але прийміть як факт, що машина — це коштовно. І краще зекономити не трохи грошей, а багато нервів через це.
Аварійний режим, машина «впала в помилку» і стала
Сервісник виїжджає до вас на місце або ви везете машину на СТО евакуатором, проводить комп’ютерну діагностику для загального розуміння стану машини. Якщо поломка не знайдена, а поверхневий огляд чи скидання помилки не запустило машину, електромеханік діагностує електрообладнання — прицільна діагностика по всіх системах авто. Якщо проблему не вирішити швидко — залишаєте машину на СТО, де автоелектрики починають через дедукцію, індукцію і най-би-тебе-шляк-трафив шукати що не так.
Висвітилася помилка. Записуєтеся на комп’ютерну діагностику, подальший план дій скажуть на СТО.
Плаваючі помилки — це помилки, які з’являються і зникають під час їзди. Може здатися, що ура, саме пройшло, але ні, машина просто так не «помиляється». Рекомендуємо заїхати на комп. діагностику навіть якщо помилка вже зникла, бо вона зберігається в пам’яті системи.
Якщо дефект типовий (напр., показує низький рівень пального), автоелектрик після всіх тестів (комп. діагностика, тест виконавчих пристроїв, перевірка електричних з’єднань, проводки) порекомендує рішення, яке з досвіду роботи буде найдієвішим (напр., спробувати замінити поплавок). Якщо дефект нетиповий, радимо поїздити з ним поки помилка не припинить зникати — т.ч. економимо кошти і час. Але це залежить і від скарги клієнта: якщо машина раптово зупиняється і через певний час запускається, це уже створює небезпеку на дорозі і машину потрібно залишати на СТО не дочікуючись постійного ступору. В будь-якому разі, менеджер на Бош Авто Сервісі зорієнтує вас що робити.
Машина не їде, як раніше
Втрата динамічних характеристик. Записуєтеся на комп’ютерну діагностику, подальший план дій скажуть на СТО.
Загалом усе, що стосується помилок, звуків, їзди — їдьте на комп. діагностику. Стуки і вібрація — на діагностику ходової (підвіски, колеса, шини).
По телефону, по звуку, по фото техпаспорта чи по вашому голосу сервісник мало що може сказати.
ДТП
Найперше — вам потрібно вибратися з машини. Сучасні батареї мають ду-уже багато систем захисту і попередження загоряння, але в момент, коли невідомі наслідки удару, як і з машинами на ДВЗ, краще відійти на безпечну відстань.
Різниця в поведінці небезпечних батарей і небезпечних паливних баків лише в тому, що перші горять локально і їх складніше гасити, а другі загасити простіше, але вони ризикують вибухнути.
Заміна акумулятора
Якщо сталося велике ЩОСЬ, ви на СТО і сервісник каже «Батарею під заміну». Де шукати? Скільки вона коштує? За що мені це?
Так, найдорожча річ в електричці — батарея. Якщо вона сильно постраждала (повністю втоплена, в корозії, пробита), велика вірогідність, що врятувати її НЕ вдасться. Шаманити з цим недоцільно (ціна ремонту буде як нова батарея), небезпечно і просто тупо, тому її під заміну. Хороша новина в тому, що в деяких випадках її можна продати на елементи батареї чи електронні компоненти і покрити частину або й повну вартість нової.
Але навіть якщо поломка проста (напр., помилка по батареї), дилер скаже «Під заміну». А ми, де це можливо, будемо брати в роботу. Бош 112 Україна пропонує декілька варіантів ремонту в різній ціні, а клієнт обере з них той, який пасуватиме йому за вартістю та гарантією на роботу.
Якщо ж ви купили нову електричку, то на її батарею буде поширюватися гарантія від виробника. Більше того, виробник може навіть сам ініціювати заміну батареї (відкликання) через виявлену поломку або навіть натяк на неї, як сталося з General Motors і Tesla. Ми про це писали в Епізоді 1. Безпечна батарея чи прихована загроза? Більш детально вам розкаже дилер.
Решта ремонту електрички після ДТП не відрізняється від інших автівок: кузов — рихтувати, ґрунтувати, підбирати фарбу, малювати; ходова — перебрати, замінити побите.
Ось і все, що варто знати перед купівлею електрички, щоб не отримати вагон дорогих сюрпризів. Кермуйте обачно, регулярно міняйте масло і нехай прибуде з вами електрична Сила!
Електромобілі. Епізод 1. Безпечна батарея чи прихована загроза?
Електромобілі. Епізод 2. Атака клонів, або як вибрати електромобіль?