Наслідки перегріву двигуна: до чого бути готовому?
У будь-якого водія рано чи пізно може настати така проблема, як перегрів двигуна. Наслідки перегріву можуть варіюватися за ступенем тяжкості: від даремно витраченого часу і зірваної поїздки до капітальної поломки мотора і подальшого ремонту. Особливо актуальна ця проблема в жарку погоду і в пробках.
У справному стані кожен автомобіль охолоджує себе сам. У цьому беруть участь кілька агрегатів. При повільному русі охолодженням двигуна займається вентилятор, при швидкому – охолодження відбувається за рахунок того, що радіатор продувається повітрям. При непрогрітому двигуні антифриз / тосол рухається по колу від двигуна до помпи – по малому колу. Коли двигун прогрівається, то тут автомобіль відкриває клапан термостата, в результаті чого охолоджуюча рідина починає рухатися через радіатор – по великому колу.
Перегрів двигуна, симптоми
Багато водіїв часто задаються питанням: «Як визначити перегрів двигуна?» Ознаки тут досить очевидні. Першим і найголовнішим з них є показання датчика температури двигуна. Якщо стрілка виходить на червону зону, варто відразу ж зупинитися і з’ясувати причину, оскільки двигун в нормальному стані ніколи не допустить такої температури.
Ще одним явним ознакою перегріву двигуна буде різкий запах, який з’являється в результаті кипіння охолоджуючої рідини. Цей «аромат» легко помітити, відкривши капот, або ж він може поширитися і в салон автомобіля.
Якщо стрілка датчика температури охолоджуючої рідини вийшла в червону зону – негайно заглушіть двигун
Ще один наслідок перегріву двигуна, яке легко помітити, це те, що виходить з-під капота пар. Цей симптом буде помітний відразу ж навіть для недосвідченого водія.
Рекомендується при виявленні одного або декількох ознак зупинитися і не продовжувати рух. Охолоджуюча рідина досить швидко закипає, і мотор працює в високому температурному режимі. Це викликає серйозні наслідки перегріву двигуна автомобіля.
Перегрів двигуна, причини
Причиною перегріву двигуна може стати вихід з ладу будь-якої деталі системи охолодження. Варто перерахувати кілька основних проблем, які призводять до перегріву двигуна:
- Несправність радіатора. Тут може бути все що завгодно, починаючи від звичайного зовнішнього забруднення радіатора до утворення в ньому тріщини або дірки. Залежно від поломки її можна або усунути, або замінити радіатор повністю.
- Розгерметизація системи. Через поломку насоса, кранів, радіатора, тріщин в шлангах, ослаблення хомутів і т.д. виникає розгерметизація, а отже, протікає охолоджуюча рідина.
- Поломка термостата або його клапана. Визначити цю поломку нескладно: при гарячому двигуні необхідно доторкнутися до нижньої частини самого радіатора. Якщо радіатор залишається холодним, то зламався термостат. Він підлягає тільки заміні.
- Несправність водяної помпи. При поганій роботі водяного насоса в системі охолодження виникає погана циркуляція, що призводить до перегріву.
- Поломка вентилятора. Вентилятор не крутиться, а отже, не відбувається охолодження радіатора. Виникає ця проблема при несправності датчика, муфти включення або електродвигуна.
Перегрітий двигун, наслідки
Варто звернути увагу, що перегрів двигуна – це досить небезпечна ситуація для самого мотора, оскільки наслідки можуть бути невтішними. Отже, до чого призводить перегрів двигуна?
Якщо двигун перегрівся на короткий час (10-15 хвилин), то особливо страшних наслідків тут не буде. Максимальною проблемою тут буде поломка поршнів, а точніше їх підплавлення.
При більш тривалому перегріві (20-30 хвилин) може статися викривлення головки блока циліндрів, прогорання прокладок, утворення тріщин, руйнування міжкільцевих перегородок.
Ступінь наслідків при «закипанні» двигуна залежить від тривалості перегріву
Якщо ж стався тривалий перегрів мотора (більше 30-ти хвилин), наслідки тут дійсно страшні. Мотор може бути повністю виведений з ладу шляхом пробиття стінки блоку поршнем. Крім того, може зламатися колінвал. У разі сильного перегріву абсолютно всі деталі двигуна отримують те чи інше ушкодження. Поршні – це найперше, що виходить з ладу, далі можуть відмовити циліндри. Мастило також перегрівається і втрачає свої властивості, внаслідок чого всі деталі починають тертися один об одного. Варто зробити висновок, що сильного перегріву ні в якому разі не можна допускати.
Перегрів двигуна, що робити?
В першу чергу, необхідно припинити рух автомобіля і заглушити мотор. Потім потрібно прочекати час, поки двигун охолодитися і повернеться в нормальну температуру. Для того, щоб дістатися до найближчої СТО варто долити охолоджуючу рідину. Варто відзначити, що робити це необхідно дуже акуратно. При швидкому охолодженні можуть з’явитися тріщини на шлангах і в радіаторі. Після запуску двигуна необхідно звернути увагу на температуру. Якщо немає різкого підвищення, а також немає видимих сильних протікання рідини, можна продовжити рух, бажано в бік СТО. При різкому підвищенні температури, не варто «вбивати» двигун. Краще викликати евакуатор або на буксирі доїхати до сервісу.
Перегрів двигуна, що заборонено робити?
Не можна відразу ж після зупинки відкривати кришку радіатора або розширювального бачка. У зв’язку з великим тиском в системі, гаряча рідина вихлюпнеться назовні і може обпалити руки, обличчя і всі відкриті частини тіла. Особливо небезпечне потрапляння в очі. Крім того, кількість рідини зменшиться, і якщо її немає з собою, то долити буде нічого.
Не відкривайте кришку розширювального бачка або радіатора при гарячому двигуні
Багато водіїв намагаються охолодити мотор шляхом поливання його холодною водою. Це не тільки не допоможе зупинити перегрів мотора, наслідки від такої дії можуть вивести його повністю з ладу.
Різкий перепад температури призведе до появи тріщить в будь-яких місцях.
Варто зазначити, що можливий перегрів двигуна внутрішнього згоряння, так і перегрів дизельного двигуна. Наслідки перегріву не варто посилювати, їх необхідно усунути найближчим часом. Якщо продовжити використання мотора далі, без його «лікування», можна втратити його назавжди.