Електромобілі. Епізод 2. Атака клонів, або як вибрати електромобіль?

Ви часом не замислювався про електромобіль? Швидко заряджається, економно витрачає, екологічно їздить, зрештою, він просто прогресивний — мрія, а не машина. На чому спиняли вибір: на ґаджеті від Маска Teslі чи Polestar від безпечного Volvo? Комфортний Audi E-Tron чи доступний Nissan Leaf? Голова обертом, як вибрати електромобіль?

Сьогодні ми розповімо про види електрокарів, дамо трохи статистики і коротку характеристику, щоб створити загальне враження про сегмент. Але для початку, що таке електричне авто?

Електромобіль: основні характеристики

Електромобіль (EV — electric vehicle; електричний транспортний засіб) — це автомобіль, яким водить не двигун внутрішнього згоряння, а електродвигун з живленням від акумуляторів (BEV — Battery Electric Vehicle). Якщо вам цікаво дізнатися більше про акумулятори електричок чи ви налякані їхньою небезпекою — радимо нашу першу статтю з циклу про електромобілі.

Як вибрати кращий електромобіль? В основному як і з іншими авто — орієнтуєтеся на рік, стан, розмір, призначення, технічна начинка, безпека, навіть бренд. Єдине чим відрізняється електричка, замість витрат палива з’являється запас ходу (скільки км авто проїде з повною батареєю), а замість об’єму бака пального — ємність/потужність батареї (скільки електроенергії вона здатна вмістити).

як вибрати електромобіль, електромобіль, EV

Потужність батареї вимірюється в кіловат-годинах (кВт*год, kWh) — це одиниця виміру, яка одночасно позначає і ємність акумуляторної батареї, і те, скільки енергії під час нашої їзди акумулятор витратить за умовну годину роботи.

Іще раз, кВт*год позначають як багато струму може накопичити батарея і як далеко ви зможете із ним проїхати.

Тобто якщо ємність у нашого авто 100 кВт*год (до речі, це дуже багато), а ми їдемо і витрачаємо 20кВт*год, то повної зарядки вистачить на 5 годин такої їзди (100/20=5). На те, скільки кіловат ви витрачаєте поки їдете впливає швидкість їзди, вітер, дорога, стиль їзди «педаль-в-підлогу», навіть кондиціонер і опалення — суміш факторів.

Але розслабтеся, вам не треба рахувати кілометри, які зможе проїхати машина. Виробник вказує приблизний запас ходу електрички. Тільки орієнтуватися на нього треба як на максимум, а не мінімум :D

Добре, ви знаєте за якими характеристиками вибрати електромобіль, а тепер до тачок, що ж купують українці? Статистика від Укравтопрому показала топ нових і вживаних куплених електричних авто за перше півріччя 2023.

НовіВживані
VOLKSWAGEN ID.4 — 899NISSAN Leaf — 1921
DONGFENG/HONDA M-NV — 497VOLKSWAGEN е-Golf — 940
VOLKSWAGEN ID.6 — 168TESLA Model 3 908
HONDA е — 146VOLKSWAGEN ID.4 — 724
BMW iX — 87TESLA Model Y — 637

VOLKSWAGEN

Це народні машини, тому з 10 позицій топів вони займають аж 4.

МодельVOLKSWAGEN е-Golf
Ціна (auto.ria, вживані)11–27К $
СегментБюджетний
Тип кузоваГетчбек
Потужність батареї;
Запас ходу
24 кВт*год;
140 км

е-Golf як аспірин — проста і робоча машина

VOLKSWAGEN е-Golf — це доступна машина. Вона як аспіринка в аптечці — є дорожчі й дієвіші ліки, але навіщо витрачатися на них, якщо вам досить і шипучки? За рейтингом Euro NCAP безпечний на понад 80% для водія, пасажирів та дітей, на 74% для пішоходів. Відсутні подушки безпеки для колін.

МодельVolkswagen ID.4
Ціна (auto.ria, вживані)25–33К $
СегментСередній+
Тип кузоваДворядний універсал
Потужність батареї;
Запас ходу
52/77 кВт*год;
330/520 км (WLTP)
БезпекаНагорода Top Safety Pick+ 2023
як вибрати електромобіль, електромобілі, топ-5 електромобілів,  ID.4, VOLKSWAGEN

технологічний п’ятимісний ID.4, коли хочеш кращого не за всі гроші світу

Трохи потужніший середнячок із більшим запасом ходу. Має зарядний порт CCS2 для Європи та GB/T для Китаю, який можна замінити на європейський.

МодельVolkswagen ID.6
Ціна (auto.ria, вживані)38–45К $
СегментСередній+
Тип кузоваТрирядний гетчбек
Потужність батареї;
Запас ходу
58/77 кВт*год;
до 435/500+ км (NEDC)
БезпекаКраш-тести не проводилися через заборону ком.партії (жарт)

технологічний, семимісний і тільки китайський ID.6

Ця модель представлена лише на китайському ринку. Над ID.6 не проводили краш-тестів, але в мережі є відео як його влупили в TESLA Model Y на швидкості 64 км/год. В цьому зіткненні Чужого проти Хижака постраждали обоє, але експериментатори кажуть, що батарея Тесли травмована значно сильніше. Цікаво, чи присутній тут момент економічної конкуренції Америки та Китаю? Або Тесла виявилася більш китайською, ніж Хонда Донґфенґ :D

VW ID.4 й ID.6 відносно е-Golf — це середній покращений ціновий сегмент, технологічність відповідно теж. Самі ID.4 та ID.6 різняться розмірами, дизайном, запасом ходу: «старший брат» має більший салон, довшу колісну базу, потужнішу конфігурацію батареї та просторіший салон для семи пасажирів. VOLKSWAGEN не веде бізнес на болотах т.зв. рф.

NISSAN Leaf

ПоколінняZE0AZE0ZE1
Рік2010–20122012–2015 / 2015–2017з 2017–2019 / з 2019
Ціна6–15К $6–20К $ / 9–20К $14–30К $ / 15–31К $
СегментБюджетБюджетСередній
КузовГетчбекГетчбекГетчбек
Потужність батареї;
Запас ходу
24 кВт*год;
WLTP — 175 км
EPA — 117 км
24 кВт*год; / 30 кВт*год;
WLTP — 190 / EPA — 172 км
EPA — 121 км / NEDC — 250 км
40 кВт*год; / 40/62 кВт*год;
WLTP — 240 км / до 363км
EPA — 243 км /
як вибрати електромобіль, електромобілі, топ-5 електромобілів,  NISSAN Leaf, ZE0
як вибрати електромобіль, електромобілі, топ-5 електромобілів,  NISSAN Leaf, AZE0

ціна + якість + доступність

як вибрати електромобіль, електромобілі, топ-5 електромобілів,  NISSAN Leaf, ZE1

Безпека: за оцінкою Euro NCAP у 2018 році NISSAN Leaf отримав п’ять зірок: безпека водія – 93%; дітей – 86%; пішоходів, велосипедистів — 71%; допоміжні системи безпеки — 71%. Не має задніх подушок безпеки голови, взагалі немає подушок безпеки для колін і бічних тазових. Система утримування на смузі руху не активується автоматично, її повинен вмикати водій. Тест від IIHS зауважив на незручній конструкції дитячих крісел.

Nissan Leaf теж народна машина, про що свідчить топове місце в статистиці куплених вживаних авто. Мало чим відрізняється від попереднього VOLKSWAGEN е-Golf. Як пожартував наш автоелектрик, Nissan Leaf — це той однокласник, з яким мама тебе ніколи не порівнює, бо ви приблизно однакові:) Доступна по ціні, переважно зрозуміла в ремонті — ось чому має 1 місце б/в авто. Якщо вас теж в саме серденько вразила доступність цієї машини, радимо глянути на детальний гайд по купівлі. Nissan не веде бізнес на болотах т.зв. рф.

DONGFENG / HONDA

МодельDONGFENG / HONDA M-NV
Ціна (auto.ria, вживані)22–30К $
СегментСередній
Тип кузоваКупе
Потужність батареї;
Запас ходу
61 кВт*год;
333 км (EPA), 480 (NEDC)

Оскільки машина з Китаю, вона має китайський порт зарядки, який потрібно змінити на європейський. Модель тільки почала заходити на наш ринок, тому про неї є мало інформації. Уважно придивляємося. Honda не веде бізнес на болотах т.зв. рос.федерації, а про Dongfeng немає інформації.

МодельHONDA е
Ціна (auto.ria, вживані)25–31К $
СегментСередній
Тип кузоваКупе
Потужність батареї;
Запас ходу
35,5 кВт*год;
220 км (WLTP)

Безпека: за оцінкою Euro NCAP у 2020 році має 4/5: безпека для водія 76%; дитина — 82%; пішоходи і велосипеди 62%; помічник із безпеки успішний на 65%. Машина не має передньої і бічної нагрудної подушки безпеки для пасажирів позаду; подушки для колін, тазу і центральної немає взагалі, автоматичного гальмування перед пішоходом позаду теж немає.

Сором’язливі машини (або водії): попри 4 позицію в списку нових куплених авто, її майже не видно на дорозі, але ж ходять легенди в Укравтопромі, що в нас їх щонайменше 146!.. Але це не точно, бо ніхто не бачив.

TESLA

МодельTesla Model 3
Ціна (auto.ria, вживані)23–55К $
СегментВищий
Тип кузоваСедан
Потужність батареї;
Запас ходу
Від 54 кВт*год;
Від 354 км (EPA)
БезпекаНагорода top safety pick+
2022

Машина-компроміс у вищому сегменті

Найдоступніша з Теслюків. Це однокласник, з яким мама тебе охоче порівнює. Не на твою користь:( Доплачуєш і отримуєш на порядок більше, але відносно інших Тесл Model 3 відчутно просідає — більш дубова підвіска («чути» ями), менша комплектація. Машина-компроміс у вищому сегменті.

МодельTesla Model Y
Ціна (auto.ria, вживані)26–67к $
СегментВищий, лухурі
Тип кузоваКросовер, SUV
(універсал  підвищ. прохідности)
Потужність батареї;
Запас ходу
Від 67 кВт*год;
Від 370 км (EPA)
БезпекаНагорода Top Safety Pick+ 2023

Машина-ґаджет

TESLA Model Y — це компактний кросовер на базі Model 3. Це ти приїжджаєш в село після того, як з 9 класу вступив до бурси і вже маєш якусь роботу — прокачався :D

Машина-ґаджет, ціна відповідає якості, технологічності та й, нащо приховувати, брендові. Tesla не веде бізнес на болотах т.зв. рос.федерації.

Tesla, мем, кіт

BMW

МодельBMW iX
Ціна (auto.ria, вживані)65–150К $
СегментПреміум
Тип кузоваКросовер
Потужність батареї;
Запас ходу
71/105 кВт*год;
372-425/630км (WLTP)

BMW — це гірше за сина маминої подруги

Безпека: ця безшумна електричка попередить пішоходів попереду про себе. За оцінкою Euro NCAP у 2021 році BMW iX отримав п’ять зірок: безпека дорослих пасажирів — 91%; дітей — 87%; пішоходів — 73%; допоміжні системи безпеки (система утримування на смузі руху не активується автоматично) — 81%. Не має подушок безпеки для колін, бічних тазових і автоматичного гальмування перед пішоходом позаду.

BMW — це гірше за сина маминої подруги. Це хлопець дівчини твоєї мрії. Ним або мріять бути, або зневажають тих, хто мріє ним бути. Машина-статус, машина-демонстрація, машина врум-врум. BMW не веде бізнес на болотах.

Гібриди: основні види

Як вибрати електромобіль розібралися, а як вибрати гібриди? Що це взагалі таке?

Гібриди — це авто, що їздять одночасно на бензині/дизелі й електриці. Кількість варіацій таких машин може знудити і налякати, тому подамо лише три, які згадані в статистиці: гібрид HEV, «м’який» гібрид MHEV та плаґін-гібрид PHEV.

як вибрати електромобіль, електромобіль, HEV, PHEV, MHEV

Гібрид HEV (Hybrid Electric Vehicle; гібридний електричний мотор) — авто з паливним двигуном, від якого під час їзди заряджається електроакумулятор. Його не можна заряджати окремо з розетки, тому пробіг на чистій електриці малий (різниться від моделі до моделі ~15км).

М’який гібрид MHEV (MHEV — Mild Hybrid Electric Vehicle) — «малий» гібрид, вносить незначні зміни у ДВЗ, служить допомогою паливному двигуну. Не рухає авто на електричній тязі, а просто економить трохи палива. Інша його назва BAHV (battery-assisted hybrid vehicles).

Плаґін-гібрид PHEV (PHEV — Plug-in Hybrid Electric Vehicle; Plug — вилка, штекер, Plug-in — підключати) — це авто з паливним двигуном і акумулятором, який можна заряджати окремо, як це відбувається в повноцінних електричках. Пробіг на чистій електриці більший, ніж в гібрида HEV, але значно менший, ніж в більшості повноцінних електричок EV. Ця машина дозволить потестити нову фішку поки ви і далі їздите на бензині/дизелі.

Інформації про чистий запас ходу саме на електриці гібрида HEV майже немає. Можливо тому, що ця функція не є її «фішкою», на відміну від чистих електричок (EV), і призначена для економії, страховки (скінчилося паливо) або для «смикання» в заторах.

Топ нових і вживаних куплених гібридних авто за перше півріччя 2023 року:

НовіВживані
TOYOTA RAV-4 — 770FORD Fusion US — 247
MERCEDES-BENZ GLE — 383TOYOTA Prius — 229
NISSAN Qashqai — 363FORD C-Max Hybrid — 210

TOYOTA

TOYOTA RAV-4 має 5 поколінь, які випускаються з 1994 року. Гібридна версія з’явилася в четвертому поколінні, «вилковий» гібрид в останньому п’ятому.

Покоління, рікXA40, 2013–2018XA50, з 2018
Тип гібридаHEVHEV / PHEV
Ціна (auto.ria, вживані)20–34К $29–50К $ / ~ 65К $
СегментСереднійСередній+ / Вищий
КузовКросоверКросовер
Потужність батареї;
Запас ходу
—     / 18,11 кВт*год;
до 10 км; / 75 км (WLTP)
гарантія 100 тис. км /
БезпекаTop Safety Pick 2020 / Top Safety Pick+ 2022

надійна машина, як і будь-яка Toyota

TOYOTA Prius — ті самі поліцейські мигалки з реформи 2015. Випущений в 1995, Пріус став першим серійним бензин-електричним гібридним автомобілем у світі. З того часу Тойота створили 5 поколінь Пріусів. На нашому втор-ринку перше і п’яте покоління майже відсутні.

Гібриди HEV (акумулятор заряджається через двигун, економить паливо, мало їде на електричній тязі)

Модель,
покоління,
рік
Друге покоління XW20;
2003–2009
Третє покоління
XW30;
2009–2015
Четверте покоління
XW50;
2015-наш час
П’яте покоління
XW60;
з 2022
Ціна7–9К $9–14,5К $13–30К $
СегментСереднійСереднійСереднійСередній
КузовГетчбекГетчбекГетчбекГетчбек
TOYOTA, TOYOTA Prius, XW30, гібрид

вуп-вуп, that’s the sound of da police

TOYOTA, TOYOTA Prius, XW50, гібрид
TOYOTA, TOYOTA Prius, XW60, гібрид

Безпека: краш тест гібридів 2016 і 2018 від IIHS показали, що фронтальна подушка безпеки останнього може не вберегти водія від зіткнення з панеллю приладів; із захистом торсу теж питання. Краш тест гібрида 2016 від Euro NCAP показав захищену голову, але все одно постраждалу грудну клітку: дорослий 92%; дитина 82%; пішоходи-велосипедисти 77%; безпековий асистент машини 85%. Гібрид 2019 року отримав нагороду Top Safety Pick 2019.

Плаґін гібриди PHEV (акумулятор заряджається через штекер зарядки, може довше їхати на електричній тязі)

Модель, рокиXW35; 2012—2015XW50; з 2017XW60; з 2023
Ціна (auto.ria, вживані)25–27К $
СегментСереднійСереднійСередній
КузовГетчбекГетчбекГетчбек
Потужність батареї;
Запас ходу

~ 25 км
8,8 кВт*год;
~ 35,4 км
13,6 кВт*год;
60 км
БезпекаTop Safety Pick 2019

Toyota — це надійний японець. Не дарма Prius взяли для поліцейського патрулювання. Машина не з ламких, але, як і будь-яка, вимагаює догляду. Toyota призупинили діяльність на болотному ринку.

MERCEDES-BENZ GLE

В модельному ряді має декілька десятків гібридів (GLE 300, GLE 350 de, GLE 450, GLE 500 e, GLE 580, AMG 53, AMG 63, AMG 63S). На «вживаному» auto.ria представлені тільки троє з них — подаємо їхні характеристики.

МодельGLE 350deAMG 53AMG 63S
Тип гібрида
PHEVMHEVMHEV
Ціна (auto.ria, вживані)80–120К $94–134К $130–185К $
СегментПреміумПреміумПреміум
КузовКросоверКросоверКросовер
Потужність батареї;
Запас ходу
31,2 кВт*год;
90–99 км (WLTP);
106 км(NEDC)

Безпека: в тестуванні від Euro NCAP у 2019 модель GLE 350d 4MATIC отримала 5/5: 91% безпеки водія, 90% дитини, по 78% для пішоходів і допоміжної системи безпеки — відсутня система «Активний капот» і поганенька підтримка смуги руху. Але вже у 2022 GLE 450 від IIHS отримала нагороду Top Safety Pick+.

Преміум сегмент, що ще можна додати? Mercedes-Benz не веде бізнес на болотах т.зв. рф. От тепер все:)

NISSAN Qashqai

МодельNISSAN Qashqai MILD HYBRIDNISSAN Qashqai
e-POWER
Тип гібридаMHEVHEV
Ціна (auto.ria, вживані)26-33К $45К $
СегментСередній+Середній+
КузовКросоверКросовер

Безпека: Euro NCAP показав відсутність подушок безпеки для колін і тазу. На задніх сидіннях немає передньої і бічної нагрудної подушок безпеки. Загальний рейтинг 5/5: дорослий 91%; дитина 91%; пішоходи-велосипедисти 70%; безпековий асистент машини 95%.

MILD HYBRID працює традиційним для цієї технології способом, а от технологія e-POWER є новинкою. Всі ключові елементи в ній (електромотор, акумулятор, ДВЗ, генератор) побудовані між собою в єдину послідовну силову лінію (хоча більшість гібридів виконано за паралельною схемою). Завдяки цьому, заявляє виробник, авто тихіше, маневреніше, витрачає ще менше пального і викидає ще менше CO2, ніж версія Mild Hybrid.

FORD

Модель,
покоління, рік
FORD Fusion US Hybrid
2009 (1) / 2012–2020 (2)
FORD Fusion US Energi
2013–2016 / з 2017
Тип гібридаHEVPHEV
Ціна9.5–25К $10–19К $ / 16.5–25К $
СегментСереднійСередній
КузовСеданСедан
Батарея потужність;
Запас ходу
7,6 кВт*год;
32 км (EPA) / 35 км (EPA)

Безпека: IIHS визначив, що у Ford Fusion моделях 2017–2020 років проблеми із фарами і кріпленням дитячих крісел. А у Ford Fusion Energi 2017 схоже на те, що відсутні подушки безпеки на задніх сидіннях. Fusion Energi 2019 та 2020 років відкликають через загрозу пошкодження BMS плат.

Модель, рокиFORD C-Max Hybrid
2010–2019
Ford C-Max Energi Plug-in Hybrid
Тип гібридаHEVPHEV
Ціна (auto.ria, вживані)9–17К $10–20К $
СегментБюджетнийБюджетний
КузовКомпактвенКомпактвен
Батарея потужність;
Запас ходу
7.6 кВт*год;
до 32 км

Безпека: IIHS показав ненадійний внутрішній каркас безпеки (машини 2013-2018 років) і кріплення дитячих крісел (машини 2016-2018 років).

Оскільки підвіска в С-Макса дуже подібна до підвіски в Ford Focus, виробник заявляє про рівномірнішу, тихішу та динамічнішу їзду, ніж у більшості гібридів. Що дивно, попри батарею ці малі габарити вмістять в себе ще 4 людини + багаж. Якщо ж скласти задній ряд крісел, багажник розшириться до рівня невеликого позашляховика. Ford не веде бізнес на болотах т.зв. рос.федерації.

Наприкінці ще розповімо про машини, з якими наші клієнти пробували злізти з голки нафтопереробних компаній і підсісти на голку Ахмєтова :D З бюджетників — це ті ж Nissan Leaf, Fiat 500e і Volkswagen e-Golf зі статистики.

NISSAN Leaf AZE0

Fiat 500e

Volkswagen е-Golf

З середняків:

  • Chevrolet Bolt EV (60кВт*год, 383км за EPA),
  • Mercedes-Benz 250 Electric drive (36кВт*год, до 200 км),
  • Hyundai IONIQ (28кВт*год, 250 км),
  • Hyundai Kona (39,2/64кВт*год, -/484 км за WLTP),
  • Kia Soul (27кВт*год, до 160 км),
  • Kia Niro (39,2/64кВт*год, 289/455 км за WLTP).

Chevrolet Bolt EV

Mercedes-Benz 250 Electric drive

Hyundai IONIQ

Hyundai Kona

Kia Soul

Kia Niro

Або наворочений б/в преміум:

  • Tesla Model 3 (від 54 кВт*год, від 354 км за EPA),
  • Audi e-tron (від 71кВт*год, від 283 км за WLTP).

Tesla Model 3

Audi e-tron sportback

Audi e-tron

Отже, українці частіше обирають вживані, дешевші і зрозуміліші в ремонті NISSAN Leaf та VOLKSWAGEN е-Golf, але часом балують себе технологічними VOLKSWAGEN ID.4 і Tesla Model 3 та Y. Отакі ми, трохи економні, а трохи і вибагливі. Геть інша ситуація з гібридами, тут ми цінуємо якість, тому в топі надійний Toyota, класичний Ford і навіть преміальний MERCEDES-BENZ GLE.

Складається враження наче до електричок українські водії ще сторожко приглядаються, тому хочуть спробувати яке воно і так, щоб не витратити на експеримент всі гроші світу. А от з гібридами — зрозумілими бензиновими моторами, доповненими електро новинкою — можна і розщедритися.

Але якого б сегменту, паливного типу чи бренду не була машина, за нею треба доглядати. Тому не економте на ТО, прочитайте наш гайд по електричках, слухайте свої тачки і хай прибуде з вами електрична Сила!

Електромобілі. Епізод 1. Безпечна батарея чи прихована загроза?

Електромобілі. Епізод 3. Як купити, заряджати, їздити і ремонтувати