Електромобілі. Епізод 2. Атака клонів, або як вибрати електромобіль?
Ви часом не замислювався про електромобіль? Швидко заряджається, економно витрачає, екологічно їздить, зрештою, він просто прогресивний — мрія, а не машина. На чому спиняли вибір: на ґаджеті від Маска Teslі чи Polestar від безпечного Volvo? Комфортний Audi E-Tron чи доступний Nissan Leaf? Голова обертом, як вибрати електромобіль?
Сьогодні ми розповімо про види електрокарів, дамо трохи статистики і коротку характеристику, щоб створити загальне враження про сегмент. Але для початку, що таке електричне авто?
Електромобіль: основні характеристики
Електромобіль (EV — electric vehicle; електричний транспортний засіб) — це автомобіль, яким водить не двигун внутрішнього згоряння, а електродвигун з живленням від акумуляторів (BEV — Battery Electric Vehicle). Якщо вам цікаво дізнатися більше про акумулятори електричок чи ви налякані їхньою небезпекою — радимо нашу першу статтю з циклу про електромобілі.
Як вибрати кращий електромобіль? В основному як і з іншими авто — орієнтуєтеся на рік, стан, розмір, призначення, технічна начинка, безпека, навіть бренд. Єдине чим відрізняється електричка, замість витрат палива з’являється запас ходу (скільки км авто проїде з повною батареєю), а замість об’єму бака пального — ємність/потужність батареї (скільки електроенергії вона здатна вмістити).
Потужність батареї вимірюється в кіловат-годинах (кВт*год, kWh) — це одиниця виміру, яка одночасно позначає і ємність акумуляторної батареї, і те, скільки енергії під час нашої їзди акумулятор витратить за умовну годину роботи.
Іще раз, кВт*год позначають як багато струму може накопичити батарея і як далеко ви зможете із ним проїхати.
Тобто якщо ємність у нашого авто 100 кВт*год (до речі, це дуже багато), а ми їдемо і витрачаємо 20кВт*год, то повної зарядки вистачить на 5 годин такої їзди (100/20=5). На те, скільки кіловат ви витрачаєте поки їдете впливає швидкість їзди, вітер, дорога, стиль їзди «педаль-в-підлогу», навіть кондиціонер і опалення — суміш факторів.
Але розслабтеся, вам не треба рахувати кілометри, які зможе проїхати машина. Виробник вказує приблизний запас ходу електрички. Тільки орієнтуватися на нього треба як на максимум, а не мінімум :D
Добре, ви знаєте за якими характеристиками вибрати електромобіль, а тепер до тачок, що ж купують українці? Статистика від Укравтопрому показала топ нових і вживаних куплених електричних авто за перше півріччя 2023.
Нові | Вживані |
VOLKSWAGEN ID.4 — 899 | NISSAN Leaf — 1921 |
DONGFENG/HONDA M-NV — 497 | VOLKSWAGEN е-Golf — 940 |
VOLKSWAGEN ID.6 — 168 | TESLA Model 3 — 908 |
HONDA е — 146 | VOLKSWAGEN ID.4 — 724 |
BMW iX — 87 | TESLA Model Y — 637 |
VOLKSWAGEN
Це народні машини, тому з 10 позицій топів вони займають аж 4.
Модель | VOLKSWAGEN е-Golf |
Ціна (auto.ria, вживані) | 11–27К $ |
Сегмент | Бюджетний |
Тип кузова | Гетчбек |
Потужність батареї; Запас ходу | 24 кВт*год; 140 км |
е-Golf як аспірин — проста і робоча машина
VOLKSWAGEN е-Golf — це доступна машина. Вона як аспіринка в аптечці — є дорожчі й дієвіші ліки, але навіщо витрачатися на них, якщо вам досить і шипучки? За рейтингом Euro NCAP безпечний на понад 80% для водія, пасажирів та дітей, на 74% для пішоходів. Відсутні подушки безпеки для колін.
Модель | Volkswagen ID.4 |
Ціна (auto.ria, вживані) | 25–33К $ |
Сегмент | Середній+ |
Тип кузова | Дворядний універсал |
Потужність батареї; Запас ходу | 52/77 кВт*год; 330/520 км (WLTP) |
Безпека | Нагорода Top Safety Pick+ 2023 |
технологічний п’ятимісний ID.4, коли хочеш кращого не за всі гроші світу
Трохи потужніший середнячок із більшим запасом ходу. Має зарядний порт CCS2 для Європи та GB/T для Китаю, який можна замінити на європейський.
Модель | Volkswagen ID.6 |
Ціна (auto.ria, вживані) | 38–45К $ |
Сегмент | Середній+ |
Тип кузова | Трирядний гетчбек |
Потужність батареї; Запас ходу | 58/77 кВт*год; до 435/500+ км (NEDC) |
Безпека | Краш-тести не проводилися через заборону ком.партії (жарт) |
технологічний, семимісний і тільки китайський ID.6
Ця модель представлена лише на китайському ринку. Над ID.6 не проводили краш-тестів, але в мережі є відео як його влупили в TESLA Model Y на швидкості 64 км/год. В цьому зіткненні Чужого проти Хижака постраждали обоє, але експериментатори кажуть, що батарея Тесли травмована значно сильніше. Цікаво, чи присутній тут момент економічної конкуренції Америки та Китаю? Або Тесла виявилася більш китайською, ніж Хонда Донґфенґ :D
VW ID.4 й ID.6 відносно е-Golf — це середній покращений ціновий сегмент, технологічність відповідно теж. Самі ID.4 та ID.6 різняться розмірами, дизайном, запасом ходу: «старший брат» має більший салон, довшу колісну базу, потужнішу конфігурацію батареї та просторіший салон для семи пасажирів. VOLKSWAGEN не веде бізнес на болотах т.зв. рф.
NISSAN Leaf
Покоління | ZE0 | AZE0 | ZE1 |
Рік | 2010–2012 | 2012–2015 / 2015–2017 | з 2017–2019 / з 2019 |
Ціна | 6–15К $ | 6–20К $ / 9–20К $ | 14–30К $ / 15–31К $ |
Сегмент | Бюджет | Бюджет | Середній |
Кузов | Гетчбек | Гетчбек | Гетчбек |
Потужність батареї; Запас ходу | 24 кВт*год; WLTP — 175 км EPA — 117 км | 24 кВт*год; / 30 кВт*год; WLTP — 190 / EPA — 172 км EPA — 121 км / NEDC — 250 км | 40 кВт*год; / 40/62 кВт*год; WLTP — 240 км / до 363км EPA — 243 км / |
ціна + якість + доступність
Безпека: за оцінкою Euro NCAP у 2018 році NISSAN Leaf отримав п’ять зірок: безпека водія – 93%; дітей – 86%; пішоходів, велосипедистів — 71%; допоміжні системи безпеки — 71%. Не має задніх подушок безпеки голови, взагалі немає подушок безпеки для колін і бічних тазових. Система утримування на смузі руху не активується автоматично, її повинен вмикати водій. Тест від IIHS зауважив на незручній конструкції дитячих крісел.
Nissan Leaf теж народна машина, про що свідчить топове місце в статистиці куплених вживаних авто. Мало чим відрізняється від попереднього VOLKSWAGEN е-Golf. Як пожартував наш автоелектрик, Nissan Leaf — це той однокласник, з яким мама тебе ніколи не порівнює, бо ви приблизно однакові:) Доступна по ціні, переважно зрозуміла в ремонті — ось чому має 1 місце б/в авто. Якщо вас теж в саме серденько вразила доступність цієї машини, радимо глянути на детальний гайд по купівлі. Nissan не веде бізнес на болотах т.зв. рф.
DONGFENG / HONDA
Модель | DONGFENG / HONDA M-NV |
Ціна (auto.ria, вживані) | 22–30К $ |
Сегмент | Середній |
Тип кузова | Купе |
Потужність батареї; Запас ходу | 61 кВт*год; 333 км (EPA), 480 (NEDC) |
Оскільки машина з Китаю, вона має китайський порт зарядки, який потрібно змінити на європейський. Модель тільки почала заходити на наш ринок, тому про неї є мало інформації. Уважно придивляємося. Honda не веде бізнес на болотах т.зв. рос.федерації, а про Dongfeng немає інформації.
Модель | HONDA е |
Ціна (auto.ria, вживані) | 25–31К $ |
Сегмент | Середній |
Тип кузова | Купе |
Потужність батареї; Запас ходу | 35,5 кВт*год; 220 км (WLTP) |
Безпека: за оцінкою Euro NCAP у 2020 році має 4/5: безпека для водія 76%; дитина — 82%; пішоходи і велосипеди 62%; помічник із безпеки успішний на 65%. Машина не має передньої і бічної нагрудної подушки безпеки для пасажирів позаду; подушки для колін, тазу і центральної немає взагалі, автоматичного гальмування перед пішоходом позаду теж немає.
Сором’язливі машини (або водії): попри 4 позицію в списку нових куплених авто, її майже не видно на дорозі, але ж ходять легенди в Укравтопромі, що в нас їх щонайменше 146!.. Але це не точно, бо ніхто не бачив.
TESLA
Модель | Tesla Model 3 |
Ціна (auto.ria, вживані) | 23–55К $ |
Сегмент | Вищий |
Тип кузова | Седан |
Потужність батареї; Запас ходу | Від 54 кВт*год; Від 354 км (EPA) |
Безпека | Нагорода top safety pick+ 2022 |
Машина-компроміс у вищому сегменті
Найдоступніша з Теслюків. Це однокласник, з яким мама тебе охоче порівнює. Не на твою користь:( Доплачуєш і отримуєш на порядок більше, але відносно інших Тесл Model 3 відчутно просідає — більш дубова підвіска («чути» ями), менша комплектація. Машина-компроміс у вищому сегменті.
Модель | Tesla Model Y |
Ціна (auto.ria, вживані) | 26–67к $ |
Сегмент | Вищий, лухурі |
Тип кузова | Кросовер, SUV (універсал підвищ. прохідности) |
Потужність батареї; Запас ходу | Від 67 кВт*год; Від 370 км (EPA) |
Безпека | Нагорода Top Safety Pick+ 2023 |
Машина-ґаджет
TESLA Model Y — це компактний кросовер на базі Model 3. Це ти приїжджаєш в село після того, як з 9 класу вступив до бурси і вже маєш якусь роботу — прокачався :D
Машина-ґаджет, ціна відповідає якості, технологічності та й, нащо приховувати, брендові. Tesla не веде бізнес на болотах т.зв. рос.федерації.
BMW
Модель | BMW iX |
Ціна (auto.ria, вживані) | 65–150К $ |
Сегмент | Преміум |
Тип кузова | Кросовер |
Потужність батареї; Запас ходу | 71/105 кВт*год; 372-425/630км (WLTP) |
BMW — це гірше за сина маминої подруги
Безпека: ця безшумна електричка попередить пішоходів попереду про себе. За оцінкою Euro NCAP у 2021 році BMW iX отримав п’ять зірок: безпека дорослих пасажирів — 91%; дітей — 87%; пішоходів — 73%; допоміжні системи безпеки (система утримування на смузі руху не активується автоматично) — 81%. Не має подушок безпеки для колін, бічних тазових і автоматичного гальмування перед пішоходом позаду.
BMW — це гірше за сина маминої подруги. Це хлопець дівчини твоєї мрії. Ним або мріять бути, або зневажають тих, хто мріє ним бути. Машина-статус, машина-демонстрація, машина врум-врум. BMW не веде бізнес на болотах.
Гібриди: основні види
Як вибрати електромобіль розібралися, а як вибрати гібриди? Що це взагалі таке?
Гібриди — це авто, що їздять одночасно на бензині/дизелі й електриці. Кількість варіацій таких машин може знудити і налякати, тому подамо лише три, які згадані в статистиці: гібрид HEV, «м’який» гібрид MHEV та плаґін-гібрид PHEV.
Гібрид HEV (Hybrid Electric Vehicle; гібридний електричний мотор) — авто з паливним двигуном, від якого під час їзди заряджається електроакумулятор. Його не можна заряджати окремо з розетки, тому пробіг на чистій електриці малий (різниться від моделі до моделі ~15км).
М’який гібрид MHEV (MHEV — Mild Hybrid Electric Vehicle) — «малий» гібрид, вносить незначні зміни у ДВЗ, служить допомогою паливному двигуну. Не рухає авто на електричній тязі, а просто економить трохи палива. Інша його назва BAHV (battery-assisted hybrid vehicles).
Плаґін-гібрид PHEV (PHEV — Plug-in Hybrid Electric Vehicle; Plug — вилка, штекер, Plug-in — підключати) — це авто з паливним двигуном і акумулятором, який можна заряджати окремо, як це відбувається в повноцінних електричках. Пробіг на чистій електриці більший, ніж в гібрида HEV, але значно менший, ніж в більшості повноцінних електричок EV. Ця машина дозволить потестити нову фішку поки ви і далі їздите на бензині/дизелі.
Інформації про чистий запас ходу саме на електриці гібрида HEV майже немає. Можливо тому, що ця функція не є її «фішкою», на відміну від чистих електричок (EV), і призначена для економії, страховки (скінчилося паливо) або для «смикання» в заторах.
Топ нових і вживаних куплених гібридних авто за перше півріччя 2023 року:
Нові | Вживані |
TOYOTA RAV-4 — 770 | FORD Fusion US — 247 |
MERCEDES-BENZ GLE — 383 | TOYOTA Prius — 229 |
NISSAN Qashqai — 363 | FORD C-Max Hybrid — 210 |
TOYOTA
TOYOTA RAV-4 має 5 поколінь, які випускаються з 1994 року. Гібридна версія з’явилася в четвертому поколінні, «вилковий» гібрид в останньому п’ятому.
Покоління, рік | XA40, 2013–2018 | XA50, з 2018 |
Тип гібрида | HEV | HEV / PHEV |
Ціна (auto.ria, вживані) | 20–34К $ | 29–50К $ / ~ 65К $ |
Сегмент | Середній | Середній+ / Вищий |
Кузов | Кросовер | Кросовер |
Потужність батареї; Запас ходу | — | — / 18,11 кВт*год; до 10 км; / 75 км (WLTP) гарантія 100 тис. км / |
Безпека | Top Safety Pick 2020 / Top Safety Pick+ 2022 |
надійна машина, як і будь-яка Toyota
TOYOTA Prius — ті самі поліцейські мигалки з реформи 2015. Випущений в 1995, Пріус став першим серійним бензин-електричним гібридним автомобілем у світі. З того часу Тойота створили 5 поколінь Пріусів. На нашому втор-ринку перше і п’яте покоління майже відсутні.
Гібриди HEV (акумулятор заряджається через двигун, економить паливо, мало їде на електричній тязі)
Модель, покоління, рік | Друге покоління XW20; 2003–2009 | Третє покоління XW30; 2009–2015 | Четверте покоління XW50; 2015-наш час | П’яте покоління XW60; з 2022 |
Ціна | 7–9К $ | 9–14,5К $ | 13–30К $ | — |
Сегмент | Середній | Середній | Середній | Середній |
Кузов | Гетчбек | Гетчбек | Гетчбек | Гетчбек |
вуп-вуп, that’s the sound of da police
Безпека: краш тест гібридів 2016 і 2018 від IIHS показали, що фронтальна подушка безпеки останнього може не вберегти водія від зіткнення з панеллю приладів; із захистом торсу теж питання. Краш тест гібрида 2016 від Euro NCAP показав захищену голову, але все одно постраждалу грудну клітку: дорослий 92%; дитина 82%; пішоходи-велосипедисти 77%; безпековий асистент машини 85%. Гібрид 2019 року отримав нагороду Top Safety Pick 2019.
Плаґін гібриди PHEV (акумулятор заряджається через штекер зарядки, може довше їхати на електричній тязі)
Модель, роки | XW35; 2012—2015 | XW50; з 2017 | XW60; з 2023 |
Ціна (auto.ria, вживані) | — | 25–27К $ | — |
Сегмент | Середній | Середній | Середній |
Кузов | Гетчбек | Гетчбек | Гетчбек |
Потужність батареї; Запас ходу | — ~ 25 км | 8,8 кВт*год; ~ 35,4 км | 13,6 кВт*год; 60 км |
Безпека | — | Top Safety Pick 2019 | — |
Toyota — це надійний японець. Не дарма Prius взяли для поліцейського патрулювання. Машина не з ламких, але, як і будь-яка, вимагаює догляду. Toyota призупинили діяльність на болотному ринку.
MERCEDES-BENZ GLE
В модельному ряді має декілька десятків гібридів (GLE 300, GLE 350 de, GLE 450, GLE 500 e, GLE 580, AMG 53, AMG 63, AMG 63S). На «вживаному» auto.ria представлені тільки троє з них — подаємо їхні характеристики.
Модель | GLE 350de | AMG 53 | AMG 63S |
Тип гібрида | PHEV | MHEV | MHEV |
Ціна (auto.ria, вживані) | 80–120К $ | 94–134К $ | 130–185К $ |
Сегмент | Преміум | Преміум | Преміум |
Кузов | Кросовер | Кросовер | Кросовер |
Потужність батареї; Запас ходу | 31,2 кВт*год; 90–99 км (WLTP); 106 км(NEDC) | — | — |
Безпека: в тестуванні від Euro NCAP у 2019 модель GLE 350d 4MATIC отримала 5/5: 91% безпеки водія, 90% дитини, по 78% для пішоходів і допоміжної системи безпеки — відсутня система «Активний капот» і поганенька підтримка смуги руху. Але вже у 2022 GLE 450 від IIHS отримала нагороду Top Safety Pick+.
Преміум сегмент, що ще можна додати? Mercedes-Benz не веде бізнес на болотах т.зв. рф. От тепер все:)
NISSAN Qashqai
Модель | NISSAN Qashqai MILD HYBRID | NISSAN Qashqai e-POWER |
Тип гібрида | MHEV | HEV |
Ціна (auto.ria, вживані) | 26-33К $ | 45К $ |
Сегмент | Середній+ | Середній+ |
Кузов | Кросовер | Кросовер |
Безпека: Euro NCAP показав відсутність подушок безпеки для колін і тазу. На задніх сидіннях немає передньої і бічної нагрудної подушок безпеки. Загальний рейтинг 5/5: дорослий 91%; дитина 91%; пішоходи-велосипедисти 70%; безпековий асистент машини 95%.
MILD HYBRID працює традиційним для цієї технології способом, а от технологія e-POWER є новинкою. Всі ключові елементи в ній (електромотор, акумулятор, ДВЗ, генератор) побудовані між собою в єдину послідовну силову лінію (хоча більшість гібридів виконано за паралельною схемою). Завдяки цьому, заявляє виробник, авто тихіше, маневреніше, витрачає ще менше пального і викидає ще менше CO2, ніж версія Mild Hybrid.
FORD
Модель, покоління, рік | FORD Fusion US Hybrid 2009 (1) / 2012–2020 (2) | FORD Fusion US Energi 2013–2016 / з 2017 |
Тип гібрида | HEV | PHEV |
Ціна | 9.5–25К $ | 10–19К $ / 16.5–25К $ |
Сегмент | Середній | Середній |
Кузов | Седан | Седан |
Батарея потужність; Запас ходу | — | 7,6 кВт*год; 32 км (EPA) / 35 км (EPA) |
Безпека: IIHS визначив, що у Ford Fusion моделях 2017–2020 років проблеми із фарами і кріпленням дитячих крісел. А у Ford Fusion Energi 2017 схоже на те, що відсутні подушки безпеки на задніх сидіннях. Fusion Energi 2019 та 2020 років відкликають через загрозу пошкодження BMS плат.
Модель, роки | FORD C-Max Hybrid 2010–2019 | Ford C-Max Energi Plug-in Hybrid |
Тип гібрида | HEV | PHEV |
Ціна (auto.ria, вживані) | 9–17К $ | 10–20К $ |
Сегмент | Бюджетний | Бюджетний |
Кузов | Компактвен | Компактвен |
Батарея потужність; Запас ходу | — | 7.6 кВт*год; до 32 км |
Безпека: IIHS показав ненадійний внутрішній каркас безпеки (машини 2013-2018 років) і кріплення дитячих крісел (машини 2016-2018 років).
Оскільки підвіска в С-Макса дуже подібна до підвіски в Ford Focus, виробник заявляє про рівномірнішу, тихішу та динамічнішу їзду, ніж у більшості гібридів. Що дивно, попри батарею ці малі габарити вмістять в себе ще 4 людини + багаж. Якщо ж скласти задній ряд крісел, багажник розшириться до рівня невеликого позашляховика. Ford не веде бізнес на болотах т.зв. рос.федерації.
Наприкінці ще розповімо про машини, з якими наші клієнти пробували злізти з голки нафтопереробних компаній і підсісти на голку Ахмєтова :D З бюджетників — це ті ж Nissan Leaf, Fiat 500e і Volkswagen e-Golf зі статистики.
NISSAN Leaf AZE0
Fiat 500e
Volkswagen е-Golf
З середняків:
- Chevrolet Bolt EV (60кВт*год, 383км за EPA),
- Mercedes-Benz 250 Electric drive (36кВт*год, до 200 км),
- Hyundai IONIQ (28кВт*год, 250 км),
- Hyundai Kona (39,2/64кВт*год, -/484 км за WLTP),
- Kia Soul (27кВт*год, до 160 км),
- Kia Niro (39,2/64кВт*год, 289/455 км за WLTP).
Chevrolet Bolt EV
Mercedes-Benz 250 Electric drive
Hyundai IONIQ
Hyundai Kona
Kia Soul
Kia Niro
Або наворочений б/в преміум:
- Tesla Model 3 (від 54 кВт*год, від 354 км за EPA),
- Audi e-tron (від 71кВт*год, від 283 км за WLTP).
Tesla Model 3
Audi e-tron sportback
Audi e-tron
Отже, українці частіше обирають вживані, дешевші і зрозуміліші в ремонті NISSAN Leaf та VOLKSWAGEN е-Golf, але часом балують себе технологічними VOLKSWAGEN ID.4 і Tesla Model 3 та Y. Отакі ми, трохи економні, а трохи і вибагливі. Геть інша ситуація з гібридами, тут ми цінуємо якість, тому в топі надійний Toyota, класичний Ford і навіть преміальний MERCEDES-BENZ GLE.
Складається враження наче до електричок українські водії ще сторожко приглядаються, тому хочуть спробувати яке воно і так, щоб не витратити на експеримент всі гроші світу. А от з гібридами — зрозумілими бензиновими моторами, доповненими електро новинкою — можна і розщедритися.
Але якого б сегменту, паливного типу чи бренду не була машина, за нею треба доглядати. Тому не економте на ТО, прочитайте наш гайд по електричках, слухайте свої тачки і хай прибуде з вами електрична Сила!
Електромобілі. Епізод 1. Безпечна батарея чи прихована загроза?
Електромобілі. Епізод 3. Як купити, заряджати, їздити і ремонтувати